rola przedszkola w życiu dziackaRola przedszkola w życiu dziecka

W rozwoju dziecka całkowicie inną rolę do spełnienia w życiu dziecka ma przedszkole, a inną Rodzina. Rodzina to słowo wielkie samo w sobie. To miłość, oddanie, radość ciągłości istnienia. Przedszkole to miejsce w którym dziecko ma się rozwijać wśród swych rówieśników, pod okiem wykształconych fachowców, którzy będą stymulowali jego rozwój tak, aby zlikwidować wszelkie zagrożenia i rozwijać każdą predyspozycję. Pobyt dziecka w przedszkolu kształtuje dojrzałość emocjonalną i rozwija samodzielność. 

Dziecko uczy się funkcjonowania w grupie rówieśniczej: przestrzegania ogólnych norm, wykazywania się cierpliwością podczas oczekiwania na swoją kolej, dostosowywania się do poleceń dorosłych. W przedszkolu dziecko uczestniczy w kierowanej przez nauczycielkę grupie rówieśników na prawach jednego z wielu. Jego status jest zupełnie inny niż w rodzinie, w której rówieśników najczęściej nie ma. Pozycja dziecka w rodzinie bywa zazwyczaj wyjątkowa, podczas gdy w przedszkolu te same prawa i obowiązki mają wszystkie dzieci należące do grupy. 

Kontakt dziecka z wieloma nowymi osobami sprawia, że dziecko poszerza zasób słownictwa, uczy się formułowania własnych myśli, a w trakcie zabawy nabywa wielu nowych doświadczeń.

Obecność dziecka w przedszkolu często jest okazją do wychwycenia u niego niepokojących zachowań, ewentualnych zaburzeń w rozwoju oraz bardziej lub mniej rozwiniętych umiejętności. 

Korzyści, jakie czerpie dziecko podczas przebywania w przedszkolu zaowocują w przyszłości, ponieważ wiek przedszkolny to najlepszy okres na zapobieganie ewentualnym późniejszym trudnościom w nauce – na niwelowanie dysharmonii i zaburzeń rozwojowych, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych.  

Głównym celem wychowania przedszkolnego jest wszechstronny rozwój dziecka dostosowany do jego indywidualnych możliwości. Oznacza to, że zadaniem placówek przedszkolnych jest tworzyć takie warunki materialne, wychowawcze, emocjonalne, aby dziecko mogło w pełni rozwinąć swoje potencjalne możliwości intelektualne, poznawcze, społeczno-moralne, emocjonalno-motywacyjne w warunkach poszanowania jego zdrowia i potrzeb rozwojowych.

 Istotnym czynnikiem mającym wpływ na emocje dziecka jest sposób przyjęcia dziecka do przedszkola, czyli moment przekroczenia jego progu. To, jak dziecko odbierze ten moment ma ogromny wpływ na jego stosunek do przedszkola. W organizacji sposobu przyjmowania nowych dzieci do przedszkola należy brać pod uwagę ich możliwości i potrzeby rozwojowe. 

W postrzeganiu istnienia i znaczenia placówek przedszkolnych nastąpiła zmiana, zarówno wśród rodziców, jak również pracowników przedszkola. Obecnie przedszkole jest nie tylko miejscem, gdzie dziecko jest przygotowywane do edukacji szkolnej lub miejscem opieki dla dzieci, których rodzice pracują zawodowo. Jest to przede wszystkim placówka stwarzająca dzieciom takie warunki rozwoju, które pozwalają na kształtowanie ich osobowości  oraz rozwijanie potencjalnych zdolności przy wykorzystaniu indywidualnych możliwości. 

Proces edukacji przedszkolnej dziecka zakłada realizację zadań, których efektem będzie: „rozwój jego samodzielności poznawczej, spontaniczności, dociekliwości, wewnętrznej  motywacji do uczenia się, chęci odkrywania świata, wytrwałości w realizowaniu zadań, twórczości itp. 

Edukacja przedszkolna pozwala na zauważenie i niwelowanie deficytów rozwojowych u dzieci. Praca indywidualna z dzieckiem tego wymagającym  jest tak wpleciona w jego pobyt w przedszkolu, że żadne z dzieci tego nie zauważa, a przez to dziecko nie czuje się gorsze od innych. 

Wiek przedszkolny to najlepszy okres na kształtowanie postawy moralnej i patriotycznej u dzieci. Na to, jaką postawę przyjmą dzieci decydujący wpływ mają dorośli z ich najbliższego otoczenia: rodzice, dziadkowie, inni członkowie rodziny. Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola to wpływ na kształtowanie tej postawy mają również nauczyciele. 

 Dziecko głębiej pozna znaczenie wartości moralnych, jeżeli będzie mogło gromadzić doświadczenia na ten temat  w grupie rówieśniczej. Chodzi tu głównie o takie wartości jak  odróżnianie dobra od zła, wyrabianie postawy uczynności oraz niesienia pomocy słabszym. 

Jeżeli chodzi o postawę patriotyczną to nie ma lepszego miejsca ani czasu na jej kształtowanie niż w przedszkolu. Dzieci uczą się znaczenia symboli narodowych, śpiewania hymnu, recytacji wierszy o tematyce patriotycznej. Wszystkie te wiadomości bardzo łatwo  jest przyswoić w towarzystwie rówieśników i w formie zabawy. 

Wartości wpojone w dzieciństwie mają ogromny wpływ na postawę, jaką dzieci reprezentować będą w przyszłości. Ogromnie ważne jest dla późniejszego funkcjonowania człowieka dorosłego, jaki kod na życie został mu przekazany w dzieciństwie.

Korzyści, jakie niesie ze sobą pobyt dziecka w przedszkolu można przełożyć na funkcje pełnione przez przedszkole. Funkcji tych jest tak samo dużo jak zadań pełnionych przez placówki przedszkolne oraz korzyści dla dziecka korzystającego z edukacji przedszkolnej.

Główną formą działań przedszkola mających na celu wszechstronny rozwój dziecka  jest zabawa, która jest jednocześnie  podstawową formą aktywności każdego dziecka.

Zabawa zaspokaja szereg potrzeb przedszkolaka: ruchu, działania, kontaktów społecznych, badania, poznawania i doświadczania świata w jego różnych wymiarach, na miarę indywidualnych możliwości. 

Wiek przedszkolny to okres, w którym pojawiają się specyficzne potrzeby i pobudki ważne dla całości rozwoju dziecka i bezpośrednio prowadzące do zabawy, dlatego warto, aby dziecko spędziło ten czas w gronie rówieśników i w pełni korzystało ze wszystkich możliwości, jakie oferuje przedszkole. 

Podsumowując „Przedszkole jest dużo lepsze niż niania. Dla dzieci niezwykle ważna jest bowiem stymulacja grupowa, uczenie się brania i dawania.” - tak uważa psycholog dziecięcy, Ewa Góralczyk (wypowiedź psychologa dziecięcego zamieszczona w artykule czasopisma „Kulisy” 09.03.2004).

Zatem możemy stwierdzić, że rola jaką ma przedszkole do spełnienia jest nie do przecenienia. Uzupełnia ono sfery rozwoju dziecka, które w żaden sposób nie może uaktywnić nawet najlepsza, kochająca się rodzina. Zadaniem przedszkola jest wspomagać rodziców, dziadków w ich pracy nad dzieckiem. My staramy się to robić w jak najlepszy sposób.

Typ i rodzaj placówki Przedszkole | Publiczna
Tel: 33 817 21 68
Fax: 33 817 21 68
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyrektor: Teresa Ślezińska
Godziny otwarcia:Pn-Pt: od 6.30 do 16.30 
Sobota: -- nieczynne -- 
Niedziela: -- nieczynne -- 
 

Adres: Wapienicka 74
43-384 Jaworze 
woj. śląskie, powiat: bielski
 

Jaworze to gmina położona w powiecie bielskim, w województwie śląskim. Jest to miejscowość starająca się o status uzdrowiska - funkcjonują tu bowiem dwa sanatoria. Jaworze leży u stóp malowniczego Beskidu Śląskiego i jest dobrą bazą wypadową na wiele szlaków górskich. Doskonale położone (graniczy z miastem Bielsko-Biała) jest magnesem dla ludzi szukających ciszy, spokoju i dobrego klimatu, do budowania domów i osiedlania się na tym terenie.

Przedszkole nr 2 w Jaworzu rozpoczęło swoją działalność w 1945r. w dawnej tzw. Pierwszej szkole polskiej. Budynek był własnością prywatną. Właściciele - mieszkańcy Pszczyny - budynek wynajęli w całości na rzecz przedszkola.

Pierwszą kierowniczką przedszkola była Olga Kroczek z Wapienicy, która pracowała do 30 sierpnia 1960 roku. Po niej stanowisko objęła Jadwiga Lewandowska z Bielska-Białej, która odeszła z pracy 31 grudnia 1967r. Z dniem 1 stycznia 1968 roku kierowniczką została Danuta Zając, która pracowała na tym stanowisku do 30 sierpnia 1972r., po czym na stanowisko (już) dyrektora powołana została z dniem 1 września 1972 r. Władysława Pająk, która pełniła tę funkcję do dnia 31 sierpnia 2009 roku.
Z dniem 1 września 2009 dyrektorem Przedszkola została Czesława Cybułka. Z dniem 1 września 2018 roku obowiązki Dyrektora objęła pani Teresa Ślezińska. Działalność rozpoczęła również Rada Rodziców.

Przez kilkanaście lat było to Przedszkole dwuoddziałowe. W latach osiemdziesiątych w związku z likwidacją mieszkania służbowego na I piętrze, zaistniała możliwość utworzenia trzeciego oddziału przedszkolnego. Obecnie Przedszkole nr 2 jest 4-oddziałowe .

Wokół przedszkola rozciąga się prawidłowo zagospodarowany teren zielonego ogrodu przedszkolnego, w którym wydzielono plac zabaw dla dzieci z różnorodnymi przyrządami do zajęć i zabaw ruchowych, a także teren na którym znajduje się piaskownica. Placówka pracuje od godziny 6.30 do 16.30.

Na bieżąco, w miarę możliwości finansowych doposażana jest biblioteka przedszkolna w literaturę dla dzieci, płytotekę CD dla dzieci oraz literaturę metodyczną i inną dla nauczycieli.
Działania zmierzające do podnoszenia jakości pracy przedszkola są wielkim i znaczącym wyzwaniem - trzeba zadbać o to, aby dzieci w przedszkolu czuły się "jak w domu", aby baza przedszkolna dostosowana była do ich potrzeb i możliwości rozwojowych.

Przedszkole realizuje swoje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Dobrany program jest zgodny z koncepcją pracy przedszkola oraz uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków.

Przedszkole prowadzi obserwację pedagogiczną w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rozwojowych dzieci. Wyniki obserwacji służą ukierunkowaniu działań w stosunku do indywidualnych potrzeb dzieci oraz grupy, pomagają w wytyczeniu programów indywidualnych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Nauczyciele gromadzą informacje dotyczące rozwoju dziecka przez cały okres jego pobytu w przedszkolu, co skutkuje opracowaniem indywidualnego stopnia trudności wykonywanych przez dzieci zadań. Kadra pedagogiczna przygotowuje dzieci do udziału w różnych konkursach, zabawach ruchowych na terenie przedszkola oraz organizuje wystawki wytworów plastyczno-konstrukcyjnych dzieci z poszczególnych oddziałów. Dzieci co roku biorą udział w dyscyplinach sportowych organizowanych na "Dzień sportu" z okazji Dnia Dziecka, wiosennych i jesiennych biegach przełajowych organizowanych przez Urząd Gminy w Jaworzu, zajmując zawsze czołowe lokaty.

Działalność wychowawcza przedszkola prowadzona jest zgodnie z wspólnie wypracowanym systemem wartości. Przedszkole wprowadza dzieci w świat wartości uniwersalnych, realizując różnorodną tematykę zajęć, zapoznaje z pojęciami dobra, prawdy, miłości, piękna, poprzez rozmowy i przykłady z literatury, cykliczne spotkania z Teatrem Skrzat z Krakowa, słuchanie muzyki, filmy, obserwacje przyrodnicze, estetykę otoczenia.

Przedszkole ma wypracowany system współpracy z rodzicami dotyczący zachowania i rozwoju ich dziecka, polegający na indywidualnych kontaktach oraz cyklicznych spotkaniach. Placówka zapewnia również rodzicom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną (w zakresie korekcji wad postawy), w każdym, wymagającym tego indywidualnym przypadku. Rodzice mają okazje uczestniczyć w zajęciach otwartych i obserwować swoje dzieci na tle grupy.

Na terenie placówki prowadzone są dodatkowe zajęcia dla dzieci: gimnastyka korekcyjna, tańce, zajęcia sportowe na hali sportowej, dogoterapia oraz logorytmika.
 
W przedszkolu zatrudniona jest wykwalifikowana i doświadczona kadra pedagogiczna oraz dobry zespół pracowników administracyjno-obsługowych.

Kadra pedagogiczna przedszkola liczy siedem nauczycielek, wszystkie posiadają wykształcenie wyższe pedagogiczne. Nauczycielki w dalszym ciągu rozwijają się i doskonalą swoje umiejętności; przez ostatnie dwa lata wzięły udział w różnorodnych formach doskonalenia: studia podyplomowe, kursy w zakresie doskonalenia zawodowego, warsztaty metodyczne oraz szkolenia.

Nadrzędnym celem przedszkola jest bowiem troska o dobro dzieci powierzonych naszej opiece. Wszyscy pracownicy stwarzają atmosferę otwartości, życzliwości, pomocy i wzajemnego szacunku, gdyż tylko w ten sposób można stworzyć zgrany zespół ludzi współpracujących ze sobą, by stworzyć wspaniałe Przedszkole dla naszych wychowanków.

Przedszkole współpracuje z Urzędem Gminy w Jaworzu, jako organem prowadzącym (np. uczestnictwo dzieci w imprezach organizowanych przez Urząd Gminy, udział przedstawicieli UG w uroczystościach przedszkolnych, organizowanie wystaw prac dziecięcych na terenie budynku UG); z Przedszkolem Nr 1 w Jaworzu (wspólne uroczystości nauczycieli z okazji Dnia Nauczyciela, organizowanie wspólnych kursów doskonalących, przedstawienia teatralne dla dzieci); ze Szkołą Podstawową w Jaworzu (zwiedzanie muzeum fauny i flory, teatrzyki dla dzieci w wykonaniu uczniów); z policją (spotkania policjantów z przedszkolakami oraz prelekcje dla nauczycielek na temat bezpieczeństwa w naszej miejscowości); z gminną biblioteką (czytanie bajek przedszkolakom, wybór literatury dziecięcej); ze strażą pożarną (możliwość zapoznania się wyposażeniem wozów strażackich, pogadanki na temat bezpieczeństwa przeciwpożarowego).

Placówka uczestniczy w imprezach organizowanych przez Urząd Gminy w Jaworzu: przedszkolaki tańczą i śpiewają w czerwcu każdego roku podczas Dni Holenderskich w jaworzańskim amfiteatrze, biorą udział w dożynkach gminnych, maszerując w strojach regionalnych w dożynkowym korowodzie oraz uczestniczą w jaworzańskich biegach przełajowych.

Przedszkole organizuje również imprezy o charakterze środowiskowym m.in. Festyn Rodzinny, Dzień Zabaw i Sportu - z udziałem dzieci z najbliższej okolicy.

Placówka wspiera ponadto tradycje rodzinne, regionalne i narodowe (święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy, uroczystości przedszkolne, święta państwowe, stroje, tańce, pieśni regionalne, sztuka ludowa).

W ramach zapoznawania dzieci z najbliższą okolicą i życiem mieszkańców, organizowane są wycieczki piesze (np. do piekarni, gospodarstwa rolno-hodowlanego, pracowni ceramicznej, do lasu), spacery, spotkania z seniorami Jaworza, z artystami jaworzańskimi, przedstawicielami różnych zawodów.

W ostatnich latach odbyły się również wycieczki autokarowe do: Gospodarstwa agroturystycznego w Jaworzu, Muzeum Strachów Polnych w Rudzicy, Fermy strusiów w Rudzicy, Skansenu w Jaworzu, pracowni rzeźbiarsko-malarskiej w Jaworzu, Nadleśnictwa w Wapienicy (szkółka i muzeum), Parku Leśnych Niespodzianek w Ustroniu, Przejazdy „Ciuchcią Beskidzką” po okolicy.

Przedszkole spełnia oczekiwania rodziców i społeczeństwa oraz samych dzieci. Działalność naszego przedszkola oparta jest na uznaniu przez wszystkich dorosłych (rodziców, nauczycieli, pracowników obsługowych) w swoich działaniach wartości nadrzędnej jaką jest zawsze dobro dziecka, respektowanie jego indywidualnego i wszechstronnego rozwoju, wprowadzenie go w świat ogólnoludzkich wartości oraz jak najlepsze przygotowanie do podjęcia nauki w szkole.

6.30-8.20 Schodzenie się dzieci, zabawy według inwencji dzieci w kącikach tematycznych;praca z małym zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco- kompensującym i wychowawczym: praca z dzieckiem zdolnym: gry dydaktyczne, prace porządkowe; zabawy i ćwiczenia logopedyczne

i kinezjologiczne; zabawy integracyjne, zabawy ruchowe i ćwiczenia poranne.

8.20-8.30 Przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych.

8.30-9.00 Śniadanie. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku. Zachowanie porządku wokół siebie, zachowanie prawidłowej postawy. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po zakończeniu śniadania.

9.00-11.15 Wspieranie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie dydaktycznych zajęć programowych,  oraz zajęcia z języka angielskiego. Organizowanie zajęć na świeżym powietrzu, w szczególności zajęć ruchowych, sportowych na hali sportowej (dla dzieci 5-cio, 6-cio letnich), przyrodniczych, prowadzenie obserwacji, prace ogrodnicze, porządkowe, wycieczki, spacery. Zabawy swobodne, spontaniczne.

W tym:

10.15-10.30 „Witaminka”. Spożywanie soków, owoców i warzyw. Uświadamianie dzieciom wartości zdrowego odżywiania. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.

11.15-11.30 Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.

11.30-12.20 Obiad. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku. Zachowanie prawidłowej postawy. Rozwijanie umiejętności posługiwania się sztućcami. Zachęcanie do spożywania wszystkich potraw. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po zakończeniu obiadu.

12.20-13.45 Grupa młodsza-odpoczynek poobiedni.

Grupy starsze-relaksacja, zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno-techniczne, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, Indywidualna praca z dziećmi.

13.45- 14.00 Przygotowanie do podwieczorku. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.

14.00-14.20 Podwieczorek. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku. Zachowanie prawidłowej postawy. Wdrażanie do czynności higienicznych, samoobsługowych i porządkowych po zakończeniu posiłku.

14.20-16.30 Zabawy ruchowe, gry i zabawy stolikowe, tematyczne, dydaktyczne, praca wyrównawcza, indywidualna, zabawy dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci, omówienie z dziećmi wydarzeń dnia, prace porządkowe.