"Witamy w przedszkolu" - to program adaptacyjny Publicznego Przedszkola Samorządowego Nr 2 w Jaworzu skierowany do dzieci i ich rodziców, którego celem jest współpraca przedszkola i domu rodzinnego, ukierunkowana na pomoc w pokonaniu obaw i stresów związanych z przekroczeniem progu przedszkolnego. 1. Wstęp Przekroczenie przez dziecko trzyletnie progu przedszkola to przełomowy moment w jego życiu. Niezależnie od poziomu rozwoju dziecka, stanowi to wyzwanie dla niego samego, rodziców i całego przedszkola. Zmiana dotychczasowego trybu życia, a przede wszystkim obecność nowych osób wywołują u dzieci napięcie emocjonalne i są przyczyną różnych form protestu i negatywnych reakcji. Takie reakcje mają największe nasilenie na początku roku przedszkolnego, kiedy to płaczą dzieci jak i ich rodzice. Dzieci, bo muszą rozstać się z mamą, rodzice - bo muszą zostawić zapłakanego malucha wśród obcych ludzi i w obcym otoczeniu. Lęk i stres przed nieznanym wzbudza również wśród rodziców problem, czy ich dziecko da sobie radę w grupie rówieśniczej i czy jego poziom rozwojowy jest na etapie dziecka, rozpoczynającego uczęszczanie do grupy dzieci 3-letnich? Program adaptacyjny, pozwalana pokonanie lęku i stresu dzieci 3-letnich Skierowany jest również na zadania związane z pomocą rodzicom, zmierzającą ku lepszemu poznaniu działalności i funkcji przedszkola, podnoszeniu wiedzy i kultury pedagogicznej, miedzy innymi poprzez kontakty indywidualne, zebrania i uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu. Realizacja programu byłaby niemożliwa bez zaangażowania personelu przedszkola tj. nauczycielek grupy najmłodszej, pomocy nauczyciela i personelu obsługi. Taka współpraca wpływa na lepsze i bezstresowe oswojenie się dzieci z nową dla nich sytuacją i ułatwienie im oraz ich rodzicom adaptację do nowych warunków środowiska przedszkolnego. Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Realizacja programu rozpoczyna się w czerwcu (dni otwarte), a kończy się w jesienią, (październik, listopad) kiedy to dzieci chętnie i bez płaczu będą pozostawać w przedszkolu, nabędą umiejętności dostosowanych do ich możliwości rozwojowych oraz będą podejmować zabawę samodzielnie lub z pomocą innych. 2. Główne cele programu adaptacyjnego Ukierunkowane na dzieci · Zaspakajanie podstawowej potrzeby psychicznej dzieci - poczucia bezpieczeństwa. · Adaptacja nowych dzieci do uczęszczania w mury przedszkola. · Pokonanie przez dzieci barier i stresów związanych z koniecznością przebywania w nowym otoczeniu i rozłąki z rodziną. · Wspomaganie dzieci w budowaniu pozytywnego obrazu siebie. · Nabywanie przez dzieci umiejętności dostosowanych do swoich możliwości rozwojowych. Ukierunkowane na rodziców · Zapoznanie rodziców ze sposobami przygotowania dzieci do pozostawienia ich w przedszkolu. · Zapoznanie rodziców z przedszkolem, jego funkcjami i zadaniami oraz umożliwianie uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola. 3. Cele operacyjne programu adaptacyjnego Dziecko: · zmniejszyło napięcie i niepokój związany z pozostaniem w nowym środowisku, jakim jest przedszkole, · bez problemów rozstaje się z rodzicami, podczas przyprowadzania do przedszkola, · przyzwyczaiło się do przebywania z nowymi paniami w grupie, zna ich imiona, · czuje się bezpieczne w swojej sali, zna jej wyposażenie, korzysta z kącików zabaw, · zna swój znaczek indywidualny i podejmuje próby globalnego rozpoznawania swojego imienia, · zna główne pomieszczenia przedszkola, sprawnie je odnajduje i korzysta z nich, · coraz sprawniej wykonuje czynności samoobsługowe, · chętniej stosuje zwroty grzecznościowe, · pokonało lęk przed leżakowaniem, jedzeniem i wykonywaniem innych czynności z rozkładu dnia w przedszkolu, · chętniej uczestniczy w zabawach z całą grupą i nauczycielem oraz z rodzicem, · coraz sprawniej posługuje się przyborami, korzysta z zabawek i innych pomocy zgromadzonych w kącikach zainteresowań, · podejmuje próby wypowiadania się na określony temat, · rozwija pozytywną samoocenę i poczucie własnej wartości, · uczestniczy w uroczystościach i imprezach przedszkolnych. Rodzic: · zna zasady funkcjonowania przedszkola, · współpracuje z przedszkolem, · zna podłoże problemów adaptacyjnych dziecka i potrafi współdziałać w celu ich pokonania. 4. Procedury osiągania celów Prowadzenie zabaw z dziećmi, przy współudziale rodziców, wpływające na poznanie nowego otoczenia, działanie w nim, wyrażanie swoich emocji i uczuć oraz radzenia sobie z nimi. Zabawy te ułatwią integrację grupy, akceptację i rozumienie siebie i innych. Propozycja zabaw: · zabawy umożliwiające poznawanie i korzystanie z sali zabaw, łazienki, szatni, holu oraz ich wyposażenia, · zabawy pozwalające poznać swoje emocje, drama, · zabawy integracyjne, · zabawy pozwalające poznać swoje ciało, · zabawy muzyczno-ruchowe i opowieści ruchowe, · zabawy słowne, opowiadania, bajki, teatrzyki, historyjki obrazkowe, · uroczystości przedszkolne, · zajęcia z rodzicami. Formy kontaktów z rodzicami: · rozmowy indywidualne, · zajęcia otwarte, · zebrania informacyjne, · gazetki i tablice edukacyjne, · uroczystości przedszkolne. 5. Ewaluacja programu Arkusz adaptacji dziecka w przedszkolu pozwoli na uzyskanie informacji o wszystkich poczynionych oddziaływaniach adaptacyjnych przedszkola - jak one wpłynęły na dziecko. Rozmowy z rodzicami pozwolą na uzyskanie opinii na temat okresu adaptacyjnego w przedszkolu oraz tego jakie są oczekiwania i propozycje rodziców, co do innych rozwiązań i działań sprzyjających lepszej adaptacji dzieci w przedszkolu. Analiza realizacji programu wskaże dalsze kierunki pracy. 6. Opis programu "Witamy w przedszkolu"
|