Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
We wrześniu i październiku nasze najstarsze przedszkolaki Kangurki 1 i Kangurki 2 przeprowadzały eksperymenty z wodą, aby zapoznać się z zaskakującym światem doświadczeń fizycznych.
Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia tej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Eksperymenty dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki,
a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
Ponadto podstawa programowa wychowania przedszkolnego uwzględnia treści dla wszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymi eksperymentami w dziedzinie techniki.
Nauczycielki grup starszych postanowiły zaprezentować „małym badaczom” kilka ciekawych doświadczeń z zakresu fizyki. Przede wszystkim dzieci dowiedziały się dlaczego niektóre przedmioty toną, a niektóre unoszą się na powierzchni wody. Ponadto dzieci już wiedzą dlaczego niektóre substancje mają odczyn kwaśny i jakie reakcje zachodzą między octem i sodą oczyszczoną. Zostało to poparte licznymi doświadczeniami z udziałem przedszkolaków.
Podsumowując, eksperymentowanie to próba zrozumienia zjawisk otaczającego nas świata.
Nauka i wiedza oznaczają coś tajemniczego, zagadkę, którą można zgłębiać
i odkrywać. A mając swobodę w podejmowaniu działań, dzieci mogą zdobywać swoje różnorodne doświadczenia jako badacze.
Nauczycielka Magdalena Ćmok