PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
NA ROK SZKOLNY 2025/2026
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 2 W JAWORZU
Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji, jak i w zachowaniu. Właściwie zorganizowana współpraca obu wyżej wymienionych środowisk, to istotny czynnik osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania.
Nadrzędnym celem tego planu jest zachęcenie rodziców do współpracy w atmosferze wzajemnego zrozumienia i sympatii oraz postrzegania siebie nawzajem, jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.
Cel ogólny:
- Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
Cele szczegółowe:
- Dążenie do ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego.
- Wszechstronny rozwój dziecka.
- Stwarzanie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
- Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.
- Angażowanie rodziców do podejmowania aktywności na rzecz przedszkola.
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców, szczególnie w zakresie zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków wychowania i nauki (bezpieczne dziecko w przedszkolu, w domu , na ulicy).
- Współudział nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych.
- Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.
Plan współpracy z Rodzicami na rok szkolny 2025/2026 wynika bezpośrednio z Koncepcji Pracy Przedszkola opracowanej na lata 2025 do 2029. Uwzględnia on także Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26 oraz założenia Rocznego Planu Pracy Przedszkola na bieżący rok szkolny.
|
Lp. |
Forma współpracy |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne
|
|
1. |
Zebranie organizacyjne: - Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola w nowym roku szkolnym (skład grup, wychowawcy grup, godziny pracy poszczególnych oddziałów) z wyjaśnieniem sytuacji warunkującej zmiany w składach poszczególnych oddziałów. - Zapoznanie rodziców z koncepcją pracy przedszkola, podstawą programową wychowania przedszkolnego. - Prezentacja programu wychowania przedszkolnego realizowanego w naszym przedszkolu. - Przedstawienie ramowego rozkładu dnia pracy grup. - Przedstawienie standardów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa dzieci na placówce, w tym Standardów Ochrony Maloletnich. - Zapoznanie z planem rocznym pracy przedszkola. - Wybór przedstawicieli trójek grupowych. - Wypełnienie przez rodziców upoważnień do odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice. Podpisanie zgody rodziców na: - wykorzystanie wizerunku dziecka; - udział w diagnozie logopedycznej; - wyjścia poza teren przedszkola; - uczestnictwo dzieci w zajęciach religii. |
sierpień |
Dyrektor, nauczycielki wszystkich grup |
|
2. |
Zapoznanie i przypomnienie regulaminów i procedur dotyczących zachowania bezpieczeństwa w przedszkolu oraz organizacji pracy.
|
wrzesień |
nauczycielki wszystkich grup |
|
3. |
Konsultacje indywidualne z rodzicami – przekazanie informacji na temat wyników przeprowadzonych obserwacji wstępnych oraz diagnozy gotowości szkolnej dzieci w oparciu o arkusze obserwacji. |
Październik/listopad |
nauczycielki wszystkich grup |
|
4. |
Udział rodziców w konsultacjach indywidualnych z nauczycielkami. |
w ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb rodziców lub nauczycieli |
nauczycielki wszystkich grup |
|
5. |
Włączenie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielkami w ramach pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
wg planu pracy indywidualnej z poszczególnymi dziećmi |
nauczycielki wybranych grup |
|
6. |
Rozmowy indywidualne odbywane z inicjatywy rodziców lub nauczycieli: - dzielenie się wiadomościami na temat osiągnięć lub niepowodzeń dziecka, - przekazywanie bieżących informacji z życia grupy, - rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczo-dydaktycznych. |
w ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb |
nauczycielki wszystkich grup |
|
7. |
Systematyczne prowadzenie gazetki informacyjnej dla rodziców: - prezentacja zaplanowanych działań wychowawczo-dydaktycznych, - umieszczanie bieżących informacji z życia przedszkola. |
w ciągu całego roku szkolnego |
wskazane nauczycielki |
|
8. |
„Biblioteczka dla małego i dużego” – prezentacja czasopism, artykułów i pozycji książkowych związanych z wychowaniem, zdrowiem, edukacją dzieci. |
w ciągu całego roku szkolnego |
wskazane nauczycielki |
|
9. |
Udział rodziców w akcjach i programach środowiskowych: - Akcje charytatywne, - itp. |
w ciągu całego roku szkolnego wg harmonogramu |
nauczycielki odpowiedzialne za przebieg poszczególnych akcji |
|
10. |
Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej. |
w ciągu całego roku szkolnego |
nauczycielki wszystkich grup |
|
11. |
Pomoc rodziców przy nawiązaniu współpracy z instytucjami środowiskowymi (poszerzanie doświadczeń dzieci i pomoc w kształtowaniu kompetencji związanych z głównymi zadaniami planu rocznego). |
w ciągu całego roku szkolnego |
nauczycielki wszystkich grup |
|
12. |
Pozyskiwanie sponsorów, środków finansowych w celu wzbogacania bazy materialnej przedszkola. |
w ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb |
Dyrektor, nauczycielki wszystkich grup |
|
13. |
Pomoc rodziców w organizowaniu oraz udział w imprezach przedszkolnych i uroczystościach. |
w ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb i planu uroczystości |
nauczycielki wszystkich grup |
|
14. |
Zakup książek: na nagrody, z okazji Pasowania na Przedszkolaka, Dnia Dziecka, zakup upominków oraz przygotowanie paczek mikołajowych. |
grudzień |
przedstawiciele Rady Rodziców we współpracy z Dyrektorem |
|
15. |
Udział Rodziców w „Spotkaniach świątecznych”. |
grudzień |
Dyrektor, nauczycielki wszystkich grup |
|
16. |
Udział rodziców w zajęciach otwartych prowadzonych w grupach. |
1 raz w trakcie roku szkolnego |
nauczycielki wszystkich grup starszych |
|
17. |
Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat funkcjonowania placówki, poprzez rożne formy kontaktów z rodzicami, m.in.: rozmowy, ankiety, wywiad. |
w ciągu całego roku szkolnego wg potrzeb |
nauczycielki wszystkich grup |
|
18. |
„Cała Polska czyta dzieciom” - zachęcanie rodziców oraz innych członków rodzin dzieci, do udziału w akcji (cykliczne czytanie wybranych bajek na terenie przedszkola, we wszystkich grupach wiekowych). |
wg harmonogramów w poszczególnych grupach |
nauczycielki wszystkich grup |
|
19. |
Przekazanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. |
kwiecień |
nauczycielki grup starszych |
|
20. |
Informowanie rodziców o wynikach przeprowadzonych obserwacji. |
maj/czerwiec |
nauczycielki wszystkich grup |
|
21. |
Współpraca przy organizacji oraz udział w Pikniku Rodzinnym. |
maj/czerwiec |
Dyrektor, nauczycielki, Rada Rodziców |
|
22. |
Współpraca przy organizacji uroczystości Dnia Dziecka. |
maj/czerwiec |
Dyrektor, nauczycielki, Rada Rodziców |
|
23. |
Zorganizowanie zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola i ich rodziców. |
czerwiec |
nauczycielki, z grupy maluszków |
PLAN UROCZYSTOSCI PRZEDSZKOLNYCH ORGANIZOWANYCH WE WSPÓŁPRACY
LUB Z UDZIAŁEM RODZICÓW:
- Dzień Przedszkolaka – PASOWANIE – wrzesień
- Wycieczka na Farmę Dyń- październik
- Warsztaty z ceramiki- grudzień
- Spotkanie z Mikołajem – grudzień
- Spotkania świąteczne – grudzień
- Dzień Babci i Dziadka – styczeń
- Bal Karnawałowy – styczeń
- Dzień Mamy i Taty – maj
- Dzień Dziecka – czerwiec
- Pożegnanie starszaków – czerwiec
