PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

NA ROK SZKOLNY 2025/2026 

PUBLICZNE PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 2 W JAWORZU

 

 

                                                                                           

                                                                                                                                                                                                       

            Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji, jak i w zachowaniu. Właściwie zorganizowana współpraca obu wyżej wymienionych środowisk, to istotny czynnik osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania.

Nadrzędnym celem tego planu jest zachęcenie rodziców do współpracy w atmosferze wzajemnego zrozumienia i sympatii oraz postrzegania siebie nawzajem, jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.

Cel ogólny:

  • Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

Cele szczegółowe:

  • Dążenie do ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego.
  • Wszechstronny rozwój dziecka.
  • Stwarzanie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
  • Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.
  • Angażowanie rodziców do podejmowania aktywności na rzecz przedszkola.
  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców, szczególnie w zakresie zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków wychowania i nauki (bezpieczne dziecko w przedszkolu, w domu , na ulicy).
  • Współudział nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych.
  • Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.

 

Plan współpracy z Rodzicami na rok szkolny 2025/2026 wynika bezpośrednio z Koncepcji Pracy Przedszkola opracowanej na lata 2025 do 2029. Uwzględnia on także Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26 oraz założenia Rocznego Planu Pracy Przedszkola na bieżący rok szkolny.

 

Lp.

 

Forma współpracy

 

Termin realizacji

 

Osoby odpowiedzialne

 

1.

Zebranie organizacyjne:

- Zapoznanie rodziców z organizacją pracy przedszkola w nowym roku szkolnym (skład grup, wychowawcy grup, godziny pracy poszczególnych oddziałów) z wyjaśnieniem sytuacji warunkującej zmiany w składach poszczególnych oddziałów.

- Zapoznanie rodziców z koncepcją pracy przedszkola, podstawą programową wychowania przedszkolnego.

- Prezentacja programu wychowania przedszkolnego realizowanego w naszym przedszkolu.

- Przedstawienie ramowego rozkładu dnia pracy grup.

- Przedstawienie standardów związanych z zachowaniem bezpieczeństwa dzieci na placówce, w tym Standardów Ochrony Maloletnich.

- Zapoznanie z planem rocznym pracy przedszkola.

- Wybór przedstawicieli trójek grupowych.

- Wypełnienie przez rodziców upoważnień do odbioru dzieci przez osoby inne niż rodzice.

Podpisanie zgody rodziców na:

- wykorzystanie wizerunku dziecka;

- udział w diagnozie logopedycznej;

- wyjścia poza teren przedszkola;

- uczestnictwo dzieci w zajęciach religii.

sierpień

Dyrektor,

nauczycielki wszystkich grup

2.

Zapoznanie i przypomnienie regulaminów i procedur dotyczących zachowania bezpieczeństwa w przedszkolu oraz organizacji pracy.

 

wrzesień

nauczycielki wszystkich grup

3.

Konsultacje indywidualne z rodzicami – przekazanie informacji na temat wyników przeprowadzonych obserwacji wstępnych oraz diagnozy gotowości szkolnej dzieci w oparciu o arkusze obserwacji.

Październik/listopad

nauczycielki wszystkich grup

4.

Udział rodziców w konsultacjach indywidualnych z nauczycielkami.

w ciągu całego roku szkolnego

wg potrzeb rodziców lub nauczycieli

nauczycielki wszystkich grup

5.

Włączenie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielkami w ramach pracy z dziećmi ze specjalnymi  potrzebami edukacyjnymi.

wg planu pracy indywidualnej

z poszczególnymi dziećmi

nauczycielki wybranych grup

6.

Rozmowy indywidualne odbywane z inicjatywy rodziców lub nauczycieli:

- dzielenie się wiadomościami na temat osiągnięć lub niepowodzeń dziecka,

- przekazywanie bieżących informacji z życia grupy,

- rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczo-dydaktycznych.

w ciągu całego roku szkolnego

wg potrzeb

nauczycielki wszystkich grup

7.

Systematyczne prowadzenie gazetki informacyjnej dla rodziców:

- prezentacja zaplanowanych działań wychowawczo-dydaktycznych,

- umieszczanie bieżących informacji z życia przedszkola.

w ciągu całego roku szkolnego

wskazane

nauczycielki

8.

„Biblioteczka dla małego i dużego” – prezentacja czasopism, artykułów i pozycji książkowych związanych z wychowaniem, zdrowiem, edukacją dzieci.

w ciągu całego roku szkolnego

wskazane

nauczycielki

9.

Udział rodziców w akcjach i programach środowiskowych:

- Akcje charytatywne,

- itp.

w ciągu całego

roku szkolnego

wg harmonogramu

nauczycielki odpowiedzialne za przebieg poszczególnych akcji

10.

Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej.

w ciągu całego

roku szkolnego

nauczycielki wszystkich grup

11.

Pomoc rodziców przy nawiązaniu współpracy z instytucjami środowiskowymi (poszerzanie doświadczeń dzieci i pomoc w kształtowaniu kompetencji związanych z głównymi zadaniami planu rocznego).

w ciągu całego

roku szkolnego

nauczycielki wszystkich grup

12.

Pozyskiwanie sponsorów, środków finansowych w celu wzbogacania bazy materialnej przedszkola.

w ciągu całego

 roku szkolnego

wg potrzeb

Dyrektor,

nauczycielki wszystkich grup

13.

Pomoc rodziców w organizowaniu oraz udział w imprezach przedszkolnych i uroczystościach.

w ciągu całego

roku szkolnego

wg potrzeb

i planu uroczystości

nauczycielki wszystkich grup

14.

Zakup książek: na nagrody, z okazji Pasowania na Przedszkolaka, Dnia Dziecka, zakup upominków oraz  przygotowanie paczek mikołajowych.

grudzień

przedstawiciele

Rady Rodziców       we współpracy               z Dyrektorem

15.

Udział Rodziców w   „Spotkaniach świątecznych”.

grudzień  

Dyrektor,

nauczycielki wszystkich grup

16.

Udział rodziców w zajęciach otwartych prowadzonych w grupach.

1 raz w trakcie roku szkolnego

nauczycielki wszystkich grup starszych

17.

Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat funkcjonowania placówki, poprzez rożne formy kontaktów z rodzicami, m.in.: rozmowy, ankiety, wywiad.

w ciągu całego

roku szkolnego

wg potrzeb

nauczycielki wszystkich grup

18.

„Cała Polska czyta dzieciom”  - zachęcanie rodziców oraz innych członków rodzin dzieci, do udziału w akcji (cykliczne czytanie wybranych bajek na terenie przedszkola, we wszystkich grupach wiekowych).

wg harmonogramów w poszczególnych grupach

nauczycielki wszystkich grup

19.

Przekazanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

kwiecień

nauczycielki

grup starszych

20.

Informowanie rodziców o wynikach przeprowadzonych obserwacji.

maj/czerwiec

nauczycielki wszystkich grup

21.

Współpraca przy organizacji oraz udział w Pikniku Rodzinnym.

maj/czerwiec

Dyrektor,

nauczycielki,

Rada Rodziców

22.

Współpraca przy organizacji uroczystości Dnia Dziecka.

maj/czerwiec

Dyrektor,

nauczycielki,

Rada Rodziców

23.

Zorganizowanie zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola i ich rodziców.

czerwiec

nauczycielki,

z grupy maluszków

PLAN UROCZYSTOSCI PRZEDSZKOLNYCH ORGANIZOWANYCH WE WSPÓŁPRACY

LUB Z UDZIAŁEM RODZICÓW:

 

  • Dzień Przedszkolaka –  PASOWANIE – wrzesień
  • Wycieczka na Farmę Dyń- październik
  • Warsztaty z ceramiki- grudzień
  • Spotkanie z Mikołajem – grudzień
  • Spotkania świąteczne  – grudzień
  • Dzień Babci i Dziadka – styczeń
  • Bal Karnawałowy – styczeń
  • Dzień Mamy i Taty – maj
  • Dzień Dziecka – czerwiec
  • Pożegnanie  starszaków – czerwiec